Aký je priebeh daňovej kontroly?
11.7.2022
Ak sa vám v rukách ocitla obálka z daňového úradu s termínom daňovej kontroly, nezúfajte. Jedná sa o bežnú súčasť podnikania.
Termín kontroly
Ak vám nevyhovuje termín, viete sa obrátiť na daňový úrad a požiadať ich o presun termínu. Miesto výkonu daňovej kontroly sa štandardne vykonáva vo vašich priestoroch ale môže byť aj v priestoroch daňového úradu alebo u vášho daňového poradcu/účtovníka.
Kontrola sa môže vykonávať aj čiastočne elektronicky cez softvér IDEA (systém na kontrolu a analýzu dát) toto všetko bude uvedené v oznámení rovnako aj výzva o predloženie dokumentov v elektronickej podobe.
V ďalšom rade si treba poriadne prečítať list a zistiť si:
- aká sa bude skúmať daň a za aké obdobie
- aké doklady je potrebné predložiť
- kedy sa daňová kontrola začne
Doklady potrebné na vykonanie daňovej kontroly
- Faktúry - dodávateľské, odberateľské
- Bankové výpisy
- Pokladničné doklady
- Interné účtovné doklady
- Zmluvy (kúpne zmluvy, zmluvy o dielo, zmluvy o pôžičke, nájomné zmluvy, poistné zmluvy, zmluvy o finančnom prenájme a pod.),
- Správa audítora (ak má účtovná jednotka povinnosť overenia účtovnej závierky audítorom),
- Vnútorné predpisy (vnútroorganizačné smernice, vnútorné účtovné predpisy § 43 ods. 14 postupov účtovania),
- Dokumentácia o metóde ocenenia transakcií so závislými osobami (podľa § 18 zákona o dani z príjmov),
- Rozpis jednotlivých položiek zvyšujúcich výsledok hospodárenia uvedených v daňovom priznaní k dani z príjmov právnickej osoby,
- Rozpis jednotlivých položiek znižujúcich výsledok hospodárenia uvedených v daňovom priznaní k dani z príjmov právnickej osoby,
- a ďalšie doklady v závislosti od predmetu podnikania; doklady, ktorých predloženie je potrebné vzhľadom na priebeh daňovej kontroly
Zostavy potrebné na vykonanie daňovej kontroly:
- Hlavná kniha,
- Denník,
- Účtový rozvrh,
- Zostavy majetku,
- Zostavy skladovej evidencie,
- Kniha pohľadávok,
- Kniha záväzkov,
- Saldokonto,
- Kniha analytickej evidencie (história) vybraných účtov podľa úvahy kontrolóra (ak kontrola nie je vykonávaná pomocou softvéru IDEA),
- príp. iné zostavy v závislosti od predmetu podnikania daňového subjektu (napr. zákazková výroba, ...),
- Číselníky (identifikácia kódov použitých v zostavách).
Ak sa predkladajú dokumenty elektronicky, daňový úrad ich najskôr spracuje na svojom pracovisku a až následne sa zameria na vybrané transakcie ktoré sa budú preverovať v mieste výkonu kontroly.
Počas daňovej kontroly sú tiež preverované:
- účtovné súvzťažnosti (hlavná kniha, účtovné výkazy),
- väzby v účtovnej závierke,
- logické väzby medzi účtovnými výkazmi a daňovým priznaním,
- logické väzby zistiteľné v rámci daňového priznania.
Skutočný stav majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov
sa zisťuje inventúrou. Pri majetku hmotnej povahy a nehmotnej povahy sa skutočný stav zisťuje fyzickou inventúrou; pri záväzkoch, rozdiele majetku a záväzkov a pri tých druhoch majetku, pri ktorých nemožno vykonať fyzickú inventúru, sa skutočný stav zisťuje dokladovou inventúrou; ak je to možné, používa sa kombinácia fyzickej
a dokladovej inventúry.
Výkon daňovej kontroly je ovplyvnený druhom podnikateľskej ekonomickej činnosti kontrolovaného daňového subjektu, jej rozsahom a osobitosťami.
Výkon daňovej kontroly dane z príjmov právnickej osoby je náročný z hľadiska preverovania dodržiavania ustanovení hmotnoprávneho predpisu (zákona o dani z príjmov), ale aj jeho previazanosti so zákonom o účtovníctve a postupmi účtovania a v neposlednom rade aj prepojenie na iné hmotnoprávne predpisy (napr. zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov).
Korektný prístup obidvoch strán, zaisťuje vysoký predpoklad bezproblémového priebehu daňovej kontroly, ktorá nebude vnímaná zo strany daňového subjektu len negatívne, ale aj ako možnosť overenia a potvrdenia správnosti údajov uvádzaných v daňovom priznaní, teda povinnosti voči štátnemu rozpočtu.